miércoles, 21 de mayo de 2014

Descubrindo á Cincenta

Nas últimas décadas incrementouse a publicación de libros profundamente ilustrados, nos cales o texto e a imaxe se complementan entre si para formar un todo e facilitarlle ao neno/a a mellor comprensión  da lectura, posto que a ilustración, ademais de estimular a fantasía, é un recurso indispensable para o goce estético da literatura infantil. De aí, que mentres o adulto lee o conto en voz alta, o/a neno/a se deleita mirando as ilustracións.

Os libros ilustrados de gran formato son coñecidos como álbums, os cales son máis demandados polos nenos e nenas infantís fronte aos libros de imaxes de formatos máis pequenos. Os primeiros gozan de ilustracións de maior interese artístico que os de menor formato ademais de un posible estímulos á lectura para os nenos e nenas.

A continuación faremos unha breve análise do conto: Perrault, Ch. (2012). La Cenicienta. Madrid: SM, o cal pertence á primeira edición da editorial SM. Tendo como ilustrador Roberto Innocenti e como tradutor Luis Alberto de Cuenca.


A Cincenta é un conto de fadas folclórico que conta con varias versións orais e escritas (case setecentas), antigas e modernas, procedentes de varios lugares do mundo especialmente do continente eurásico. Trátase de un dos contos infantís máis populares.

Relata a historia dunha nena que é maltratada pola súa madrasta e as súas dúas irmáns, que lle obrigan a traballar sen descanso e que practicamente non pode relacionarse con ninguén. O príncipe convoca unha festa para encontrar esposa e Cincenta, a pesar do seu desexo de acudir ao festexo, é obrigada a permanecer na casa familiar. A aparición dunha fada madriña axuda a rapaza a asistir á festa, coa condicións de que regrese a casa en canto sexan as doce da noite. Nela coñece ao príncipe, baila con el... pero segundo o acordado ás doce escapa. Durante a fuxida perde uns dos seus zapatos de cristal. O príncipe recolle o zapato e vai en busca da súa propietaria para así casarse con ela. Posto que está profundamente namorado da “descoñecida”. Finalmente encontra a Cincenta e pasan o resto das súas vidas xuntos e felices. Na versión de Perrault a Cincenta perdoa as súas súas medio irmáns que irán as súa voda.

Os temas principais que compoñen a obra son o amor, entre a Cincenta e o Príncipe, e a sociedade. Esta trasládanos a un mundo en transición, na disputa entre unha sociedade estamentaria onde prima o privilexio e unha nova sociedade de individuos liberais, onde se pretende facer valer o ascenso social por méritos. Este conflito está personificado a partir da Cincenta, caracterizada como nobre e privilexiada por as medias irmáns e a madrasta, representantes da posibilidade de ascenso social.  


Logo como subtemas podemos nomear, a maldade, a envexa, o egoísmo, a amizade entre os diferentes personaxes do conto.

A arquitectura o mobiliario, o vestiario dos personaxes, os obxectos, etc, amosa o minucioso traballo de documentación da época por parte do artista, na cidade de Londres dos anos 20.

A partir das imaxes os/as nenos/as poden extraer moita información, xa que ven como eran os lugares onde se desenvolve a historia, como eran as persoas, a maneira que tiñan de vestir, os xogos que tiñan os nenos/as da súas idades. Tamén poden imaxinar a historia que se conta e incluso inventar unha nova, a partir do que ven no libro e deste xeito desatan a súa creatividade. Estas correspóndense coa a técnica artística de pastel, a cal consideramos apropiada para este libro, xa que son moi realistas. Estas ilustracións relaciónanse co estilo artístico do Realismo. Como se trata dun libro para un libro de Educación Infantil é moi importante que se faga o máis realista posible.

En canto os libros infantís, este amosa novidade xa que na maioría dos libros infantís tende a infantilizar as imaxes.


No tocante a composición das páxinas deste álbum, consideramos que son novidosas xa que o tamaño da letra é moi reducida e encontrase nun recadro. Outro aspecto que encontramos foi o realismo das fotos, xa que nelas podemos observar a época na que está baseada a obra, as vestimentas que empregaban, os xogos que tiñan os rapaces e rapazas, etc.


Ao noso xuízo, esta versión de Perrault é moi apta para os nenos e nenas. Nel o trunfo do ben sobre o mal sublíñase co comportamento final da Cincenta. A bondade da protagonista chega ata o extremo de perdoar e esquecer todos os malos tratos e as humillacións das súas medias irmáns, chegando incluso a compartir con elas a sorte e levas a vivir ao Palacio e casándoas con dous Señores da Corte.
O valor educativo de Perrault, na nosa opinión é extraordinario. A súa intención é instruír, e consígueo coa moralexa que envolve ao conto. Hai que perdoar sempre, por moito dano que che fagan e non pagar coa mesma moeda. Este é o fondo que encerra o final da Cincenta de Perrault.
Polo tanto, a súa intención educativa ten como obxectivo divertir e educar con leccións pedagóxicas e morais.


Referencias bibliográficas
Wensell, U. (2003). La ilustración de textos literarios dedicados a la infancia. En M. I. López y J. García (coord.). La comunicación literaria en las primeras edades (pp. 97-110). Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deportes

Webgrafía




Arias López, María
Castiñeira López, Mª José
Díaz Armesto, Goretti





No hay comentarios:

Publicar un comentario