miércoles, 21 de mayo de 2014

¡As mil e unha Cincentas!

Coa seguinte publicación pretendemos relacionar o noso albúm  A Cincenta con outras manifestacións artísticas. Como poderemos comprobar máis adiante son numerosas as manifestacións atopadas, das cales facemos un breve comentario e engadimos un enlace web para poder visualizalas.
Antes de comezar, queremos dar unha serie de razóns polas que se usa a literatura infantil como recurso para o acercamento á cultura visual no alumnado de infantil. Segundo Lobato e Hoster (2011), a primeira razón é debido ás deficiencias atopadas nos materiais editoriais empregados nas aulas, estes necesitan ter máis significado para os nenos e nenas e non presentarse como algo illado. A segunda é que estes albúms proporcionan unha calidade excelente para traballar tanto a comunicación visual como a plástica. Debe ser traballada dende un enfoque lúdico-creativo para conseguir que os alumnos/as constrúan a súa identidade, xa que son magníficos estímulos para conseguilo.

A Cincenta atopámola relacionada con diversas manifestacións artísticas, as cales comentamos de forma resumida a continuación.

Cendrillón, a cal é unha ópera menor que está baseada no conto de fadas A Cincenta de Perrault. Esta é composta por Jules Massenet e o pasado Nadal os cataláns tiveron a sorte de poder gozar dela no Liceo. A continuación engado o  enlace para poder visualizar o acto tres e catro da obra:

Tamén hai musicais dedicados a esta obra, por exemplo unha adaptación moderna de Fernando Castro no Teatro Nacional. O montaxe é espectacular, teñen un vestiario  coidado, moitas luces, a música de Alejandro Ramírez Rojas, os efectos do son e moitos elementos que fan que sexa un espectáculo cunha calidade excelente.
No seguinte enlace podedes ver un pequeno fragmento:

A Cincenta relacionámola tamén co ballet. Cinderella é un ballet composto por Prokofiev entre o 1940 e o 1944, e o seu estreo foi no 1945 no Teatro Bolshoi. Podedes ver o acto no seguinte enlace:



Con outra manifestación que se relaciona é co mundo do cine,  A Cincenta (1915) de James Kirkwood. Tamén temos a versión de Disney de 1950. Esta é unha das mellores adaptacións realizadas.





De igual modo existe unha miniserie de televisión dedicada a esta, chámase Cenerentola e é unha producción italiana de Christian Duguay. É unha adaptación moderna a Cincenta que todos coñecemos.







A continuación engadimos diversas obras pictóricas da Cincenta de tres ilustradores diferentes a Innocenti.

Temos a Cincenta de Thomas Kinkade, o cal realizou numerosas obras de diferentes personaxes de Disney. Estas son realizadas ó óleo.

As súas imaxes mostran o mundo de Disney, xa que o castelo é moi similar ó de Disneyworld. A vestimenta dos personaxes dista moito da que atopamos nas ilustracións de Innocenti, xa que na de Kinkade a forma de vestir é de princesas Disney, mentres que a de Innocenti é a típica dos anos vinte dándolle ós personaxes glamour. No tocante á paisaxe tamén resulta diferente, na de Innocenti esta pertence á cidade de Londres e na outra é un lugar fantástico.



Seguindo a mesma liña atopamos a Matilde Alba Minondo, a cal presenta á Cincenta de forma similar a Kinkade empregando vestimentas fantásticas.
Estas son as que máis chaman a atención e máis lle gustan ós nenos e nenas.




A seguinte obra é a de John Everett Millais, a cal é realizada ó óleo. Grazas o emprego desta técnica permite que a imaxe sexa máis parecida á figura humana e non tan infantil.
Comparándoa coa obra de Innocenti podemos ver que en ámbalas imaxes a Cincenta ten unha vestimenta similar, pero no referente á actitude corporal e ó seu físico podemos apreciar que a de Innocenti é unha rapaza pertencente á unha familia adiñeirada e na de Everett móstrase unha nena máis humilde e menor idade.


O alumnado de infantil grazas a todas estas manifestacións artísticas chegará a desenvolver o seu sentimento estético. A interdisciplinaridade é unha das características da literatura infantil, e grazas a ela conseguiremos provocar o gusto pola poesía, teatro, pintura e demais manifestacións nos máis pequenos/as. Consideramos este punto algo fundamental para que poidan ter un desenvolvemento integral, conseguir que sexan máis creativos, críticos e lles poida ser útil para o seu futuro.

Outras obras que tamén relacionan a literatura e a ilustración con outra arte, poden ser:

Perrault, Ch. (2012). La bella durmiente del bosque. Parramón Paidotribo S.L.
 A bela dormente do bosque de Charles Perrault e como ilustrador José M. Lavarello. Este é un conto de fadas popular europeo nacido da tradición oral, a versión máis coñecida é a de Charles Perrault no libro Contos de Mamá Ganso (1967).





Perrault, Ch. (2003). O gato con botas. Colihue.
O gato con botas é outra obra de Perrault, escollemos a versión da editorial Colihue. Nela a ilustradora é Mima Castro e podemos traballar moito coas cores, as formas, etc.




Grimm, J. e Grimm, W. Blancanieves. Nórdica libros.
Brancaneves dos irmáns Grimm coas ilustracións de Iban Barrenetxea. Este é o mesmo conto orixinal, pero ambientase nos países nórdicos e as imaxes son diferentes ás que estamos acostumados a ver.
As imaxes proporcionan e contan pasaxes do conto que non aparecen referidos no texto. Polo tanto estamos ante un libro na que as partes textuais e gráficas se complementan moi ben.





Perrault, Ch. (1999). Caperucita roja. Las hadas. Los cuentos de Perrault. Gramón-Colihue.
Ilustrado por Óscar Saúl Rojas. É a historia tradicional de Perrault, traducida por Graciela Montes. Con esta obra podemos traballar o debuxo, xa que as ilustracións non son as tradicionais.








Perrault, Ch. (2012). La bella durmiente del bosque. Parramón Paidotribo S.L.
Perrault, Ch. (2003). O gato con botas. Colihue.
Grimm, J. e Grimm, W. Blancanieves. Nórdica libros.
Perrault, Ch. (1999). Caperucita roja. Las hadas. Los cuentos de Perrault. Gramón-Colihue.
Lobato, M. e Hoster, B. (2011). Acercamiento a los museos, al arte y al artista a través del albúm ilustrado. Educación artística: Revista de investigación.
Artigo dispoñible en: http://ojs.uv.es/index.php/eari/article/view/2516/2065


                                                                                                                           Arias López, María
                                                                                                        Castiñeira López, María José
                                                                                                                      Díaz Armesto, Goretti

No hay comentarios:

Publicar un comentario